Hoe maak je erfgoed en cultuurlessen zo toegankelijk mogelijk voor de basisschool leerlingen en hun leerkrachten? En hoe zorg je ervoor dat de leerkrachten hun regionale erfgoed optimaal doorgeven. Voor de leerkracht is het belangrijk dat het weinig tot geen voorbereidingstijd kost. Voor de leerlingen is het belangrijk om de geschiedenis en bijzondere cultuur van hun omgeving te kennen.
Het vierde deel uit de serie erfgoed en cultuur gaat over de martelaren van Gorcum. Dit boekje is geschreven voor de bovenbouw van de basisscholen. In 2022 herdenken we dat ze in 1572, 450 jaar geleden, zijn vermoord. Het zal in 2022 op de basisscholen gebruikt. Ik bied hierbij een praktijkles aan met Kunstdialoog die afsluit met een creatieve werkvorm of een Greenscreen workshop waarbij je in jouw zelfgetekende achtergrond een scene uit het verhaal naspeelt.
De tekeningen zijn gemaakt door Roos Rikkers, een leerling van Jeugdatelier Gorinchem. De grafische nabewerking is gedaan door Sandra de Haas, medewerker van Atelier Gorinchem. Storytellingadvies door Roy Grunewald. Het boekje is tweetalig; de Engelse vertaling is gedaan door Anne Paris.